Markkinoinnin hyvä tapa
1.Mitä tarkoittaa hyvän tavan vastainen menettely markkinoinnissa?    mainonnassa ei viestitetä yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyjen periaatteiden vastaisia arvoja.
 
2.Mistä tietää, mikä on hyvän tavan vastaista?
Nämä arvot ilmenevät suoraan lainsäädännöstä: väkivallan käyttö mainonnassa ei ole hyväksyttävää, sukupuoleen tai syntyperään perustuva syrjintää ei sallita ja lapsen etu on otettava huomioon
 
3.Mitä tarkoitetaan syrjivällä mainonnalla?
Syrjivällä mainonnalla tarkoitetaan sitä, että jotakin ihmisryhmää alistetaan, halvennetaan tai loukataan sukupuolen, uskonnon, rodun tai vammaisuuden perusteella.
 
4.Onko alastoman ihmisen esittäminen mainoksessa aina syrjivää?
ei
 
5.Miksi on tärkeää esittää kaikki etniset ryhmät tasavertaisina mainonnassa?
Uskonnollisen symboliikan käyttäminen markkinoinnissa herättää lähes poikkeuksetta voimakkaita tunteita, joiden huomioiminen monikulttuurisessa yhteiskunnassa on tärkeää.
 
6.Miksi väkivalta ei lähtökohtaisesti ole hyväksyttävää mainoksissa?
Markkinointi on yksi tapa välittää yhteiskunnassa vallitsevia arvoja. Väkivaltaista käyttäytymistä ja toisen henkilön omaisuuden vahingoittamista ei pidetä hyväksyttävänä, joten väkivallan käyttäminen mainoksen tehokeinona on lähtökohtaisesti hyvän tavan vastaista
 
7.Millaista voi olla piittaamattomuus mainonnassa?
Mainokset muokkaavat yhteiskunnan arvopohjaa ja saattavat vaivihkaa tehdä epätoivotuista toimintamalleista hyväksyttyjä, jopa tavoiteltuja.
 
8.Mitä erityistä pitää ottaa huomioon ulkomainonnassa?
Markkinoinnin hyvän tavan vastaisuutta arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota myös käytettyyn markkinointivälineeseen.
 
9.Miksi alaikäisiä pitää suojella mainonnalta?

Alaikäisillä kriittinen ajattelu ja ironiantaju ovat usein vasta kehittymässä. Siksi alaikäinen on aikuista alttiimpi mainonnan tehokeinoille ja vaikutuksille.  Mainonnan hyvä tapa edellyttää, että tätä erityispiirrettä ei unohdeta eikä myöskään käytetä hyväksi.

 
Mainonnan tunnistettavuus
1.Mitä tarkoittaa mainonnan tunnistettavuus?

Mainoksen on oltava tunnistettavissa mainokseksi vaivatta esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Mainonnan tunnistettavuuden vaatimus koskee kaikkia kanavia ja muotoja, myös sosiaalista mediaa.

2.Onko piilomainonta ok?
ei
3.Miten advertoriaali voidaan tunnistaa lehden varsinaisista artikkeleista?
 Tunnistettavuus helpottuu, kun advertoriaali merkitään tunnistetekstillä ”Mainos”.
 
4.Anna esimerkki sponsoroidusta tv‐ohjelmasta.
mtv 3 jääkiekon MM-kisat 2016
5.Oletko nähnyt tuotesijoittelua esim. elokuvissa, tv‐sarjoissa tai nettivideoissa? Mikäliolet, kerro, millaista.
juu salkkareissa Lumia puhelimia
6.Saako puhelinmyyjä aloittaa puhelunsa jaarittelemalla niitä näitä ja antamalla ymmärtää olevansa vaikkapa sukua asiakkaalleen? Miksi? Ei koska kusetusta
7.Saako lastenohjelmien välissä olevissa mainoksissa kehottaa lasta ryntäämään kauppaan ja ostamaan tuotteen?
ei
Palaute yritykselle
1.Mikä viranomainen valvoo tupakka-‐ja alkoholituotteiden markkinointia?
valvira
2.Mille viranomaiselle voi valittaa pakkausmerkinnöistä?
ottamalla yhteyttä :D
Hinnan ilmoittaminen
1.Kerro lyhyesti säännöt tavaroiden hinnan ilmoittamisesta.
Hinnan ilmoittamisvelvollisuuteen ja -tapaan vaikuttaa keskeisesti onko kyse tavarasta vai palvelusta ja missä välineessä sitä markkinoidaan. Hinnan ilmoittamisvelvollisuus voi olla eri tavaroilla ja palveluilla erilainen ja se voi olla riippuvainen käytetystä myyntitavasta.
 
Myyntihinta ja yksikköhinta
Yksikköhinta tarkoittaa tuotteen kilo-, litra- metri-, neliömetri- tai kuutiometrihintaa. Myös yksikköhintaan lasketaan mukaan arvonlisä- ja muut verot ja maksut, mutta ei tuotteesta perittäviä pantteja. Yksikköhinnan perusteella kuluttaja voi verrata erikokoisten pakkausten hintoja toisiinsa
•Sisältääkö punnittavan irtotavaran paino pakkausmateriaalin painon?
•Voiko makeisia myydä torilla litranmitalla mitattuna? juu
Alennusmyynti ja tarjoukset
1.Riittääkö se, että tuotteen alennusprosentti ja alkuperäinen hinta kerrotaan ennen ostopäätöstä ja lopullinen hinta vasta kassalla? ei
2.Saako liikkeessä olla jatkuva alennusmyynti? ei
3.Kuinka kauan alennusmyynti saa kerralla kestää? 2 kuukautta
Suoramarkkinoinnin kieltäminen
1.Miten voi kieltää osoitteellisen suoramarkkinoinnin ja puhelinmyynnin? lapulla postilaatikos ja estämällä palvelunumerot
2.Mitä sinun pitää tehdä, jos joku yritys lähettää sinulle tilaamatta jonkin?
soitanko polis